Achter het idee van de Eames RAR zaten twee ambitieuze meubeldesigners, namelijk het tweetal Charles & Ray Eames. Hoe kan het dat twee mensen samen in staat zijn om meubels te ontwerpen die meer dan een halve eeuw later nog niets aan hun populariteit hebben ingeleverd? Om daar meer inzicht in te krijgen, besteden we hier aandacht aan de achtergronden en het werk van dit stel dat in 1941 in het huwelijksbootje trad.

De Eames RAR in het kort

De reden voor Charles and Ray Eames om een schommelstoel als de Eames RAR te ontwikkelen was het feit dat er toentertijd gevraagd werd om een frisse wind door de wereld van het meubeldesign. De wereld stond op het punt om te veranderen. Er vond een versneld modernisatieproces plaats. Als vooruitstrevende en innoverende meubeldesigners die altijd graag experimenteerden met nieuwe materiaalsoorten en nieuwe technieken konden ze natuurlijk niet achterblijven. Ze ontwikkelden de Plastic Armchair Group, een collectie aan moderne stoelen die hoofdzakelijk vervaardigd waren van met glasvezel verstevigd plastic. De Eames RAR schommelstoel was één van de elementen van deze collectie. Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwikkelen van deze collectie was dat het om designmeubels moest gaan die binnen ieders bereik zouden liggen. Charles en Ray wilden ‘design met een hoofdletter’ ook toegankelijk maken bij het grote publiek.

De opmerkelijke carrière van Charles Eames

Binnen de designkringen wordt Charles Eames vandaag de dag beschouwd als een van de grondleggers van het moderne meubeldesign. Zijn roots gaan terug naar St. Louis in Missouri in de Verenigde Staten. Hier werd hij op 17 juni 1907 geboren. Design was hem van jongs af aan niet vreemd. Zo was hij bijvoorbeeld het neefje van een bekende architect uit St. Louis, William S. Eames genaamd. Als veertienjarige ging hij zelf al binnen dit vakgebied aan het werk. Hij had op deze leeftijd namelijk een bijbaantje bij de Laclede Steel Company, waar hij kennismaakte met zaken als tekenen en architectuur. Een studie architectuur aan de Universiteit van Washington was daarna dan ook een logische stap. Zijn innoverende ideeën vielen hier echter niet in de smaak. Waar Charles en zijn ideeën wel in de smaak vielen was aan de Cranbrook Academy of Art in Michigan. Charles was onder andere erg geïnspireerd door de Finse architect Eliel Saarinen en raakte bevriend met zijn zoon Eero met wie hij samen een belangrijke designersprijs won tijdens de ‘Organic Design in Home Furnishings’ wedstrijd van het Museum of Modern Art in New York. Op de Cranbrook Academy of Art leerde Charles zijn vrouw Ray kennen.

De belangrijke invloed van Ray Kaiser

De RAR kuip met Ray Kaiser als onderstel

Ray Kaiser wist als abstracte kunstenares een belangrijke aanvulling te bieden op het werk van Charles. Ray werd in 1912 geboren in Sacramento in Californië. Ze volgde haar opleiding aan het Bennett Women’s College in Millbrook en ze werd later een leerling van de abstract expressionistische schilder Hans Hofmann. In 1941 trouwde ze met Charles en de twee werkten veel samen op het gebied van product- en meubeldesign. Later hielden ze zich ook nog met andere zaken bezig als filmmaken. Charles overleed in 1978 en Ray in 1988.